Schoolkorfbal

img_0901

Schoolkorfbal 2016

Programma

Het programma voor het schoolkorfbaltoernooi ziet er als volgt uit:

Dinsdagavond 31 mei: groepen 3 en 4

Woensdagavond 1 juni: groepen 5,6,7 en 8

Het toernooi wordt ’s avonds gehouden en zal om 18.00 uur beginnen.

 

Speluitleg groep 3, 4, 5 en 6

Uitleg spelvorm

Samenstelling teams

Net als voorgaande jaren zal er gespeeld worden in teams van 4 kinderen, let er bij de teamsamenstelling op dat er niet te veel kinderen aan de kant staan (maximaal 6 kinderen per team)!

De spelvorm

Er wordt gespeeld op een vierkant veld, met in het midden een korfbalpaal. Het spel wordt gestart in één van de hoeken van het veld. Vervolgens kunnen de kinderen via samenspel proberen te scoren. Onderschept het andere team de bal, dan moeten zij de bal eerst door samenspel naar de kameleon spelen om zo het ‘recht van aanval’ te halen. Vervolgens mogen zij proberen te scoren. Als het ene team samenspeelt, probeert het andere team de bal te onderscheppen. Zij maken het hun tegenstander moeilijk door de armen in de lucht te steken, waardoor het moeilijk is om te scoren (de kinderen mogen elkaar niet ‘fijnknuffelen’!). Omdat de nadruk tijdens het toernooi ligt op het scoren en niet op het verdedigen, mag er verdedigt worden geschoten en telt het doelpunt wel (wel zal de kameleon erop attenderen dat je beter niet kunt schieten als de tegenstander zijn of haar armen omhoog heeft).

Kameleon

Er is geen scheidsrechter maar een kameleon (dit is een vrijwilliger van T.O.P.) die het spel zal begeleiden. De kameleon speelt mee met het team dat in balbezit is. Hij of zij zorgt ervoor dat elk kind betrokken wordt in het spel. De kameleon mag zelf niet scoren. De kameleon gebruikt geen fluitje, maar zijn of haar stem om het spel te begeleiden en de kinderen aanwijzingen te geven.

Speluitleg groep 7 en 8

Uitleg spelvorm

Samenstelling teams

Net als voorgaande jaren zal er gespeeld worden in teams van 8 kinderen, let er bij de teamsamenstelling op dat er niet te veel kinderen aan de kant staan (maximaal 10 kinderen per team) en dat er (ongeveer) 4 meiden en 4 jongens in het veld kunnen staan!

De spelvorm

Tijdens het toernooi zal tweevakskorfbal gespeeld worden. Er is één aanvalsvak en één verdedigingsvak. De ene helft van het team speelt in de aanval, de andere helft in de verdediging (na een x aantal minuten wordt er gewisseld van functie). In het aanvalsvak proberen de kinderen door samenspel te scoren. In het verdedigingsvak wordt de tegenstander verdedigd waardoor een doelpunt kan worden voorkomen.

Enkele spelregels:

  • Er mag niet gelopen worden met de bal
  • Er mag niet verdedigd worden geschoten (wanneer de tegenstander op korte afstand de armen omhoog heeft en er wordt geschoten, dan is het verdedigd en krijgt het andere team de bal). Meiden mogen alleen meiden verdedigen, jongens alleen jongens (anders volgt er een strafworp!).
  • De bal mag niet uit de handen worden geslagen.
  • Wanneer de bal over de zij- of achterlijn komt, krijgt de andere partij (die de bal niet als laatst aangeraakt heeft) een vrije worp achter de lijn.
  • Er mag niet van achteren worden verdedigd (als verdediger moet je tussen de paal en je tegenstander staan) en er mag geen lichamelijk contact plaatsvinden (niet ‘fijnknuffelen’).

Scheidsrechter

De wedstrijd staat onder leiding van een scheidsrechter (dit is een vrijwilliger van T.O.P.).

Uitleg scheidsrechter & kameleon

Voor vragen of opmerkingen mail schoolkorfbal@top-vroomshoop.nl

Schoollessen

Korfbal heeft altijd een plaats gehad in het bewegingsonderwijs, met name in het basisonderwijs. Het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond vindt het belangrijk dat leerlingen op een leuke en uitdagende manier kennis kunnen maken met korfbal en dat beginnende korfballers bij een vereniging snel de basisbedoelingen van het spel leren kennen. In samenwerking met de Stichting Leerplan Ontwikkeling is een lessenserie ontwikkeld die kinderen in de sport introduceert en tegelijkertijd aansluiting vindt bij de leerlijnen in het bewegingsonderwijs.

Het lesplannen zijn hier te downloaden:
Leskaart 1 (528)
Leskaart 2 (619)